About Me

My photo
"satu kehidupan itu mempunyai banyak corak, pelbagai bentuk,dam macam2 jenis" -itu lah hidup-

Tuesday, December 3, 2013

Pasrah Segalanya

Assalamualaikum.. hai semua..  kembali lagi saya dengan cerita kisah kehidupan saya..
lagu yang aku minat.. disaat2 aku putus asa.. semoga hati ku, diri ku , jiwaku, kuat.. untuk menempuh KEHIDUPAN yang berliku ini...

||Belajar Untuk Pasrah Segalanya||

Pernah hati ini terguris
Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerana tiada siapa yang sudi membela
Kutabahkan hatiku harungi hidup
Biarpun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di lautan sepi
Ditinggalkan mereka yang aku percayai

Namun ku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala padaMu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta
Kerana engkau MAha Mengetahui
SEgala apa yang terbuku di hati

Ya Allah tidakku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah kutemui
Mengakhiri segala yang telah aku mulai
Ya Allah engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabahku menghadapi dugaan
Agar tidakku berhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali menteri pagi
Setelah malamku berkalut benci


 Semoga aku dapat mendekati diriMu Ya Allah.. supaya hati aku tidak lagi sakit.. dihiris pedih... 



seseorang yang masih belajar menerima hakikat, 
intan @ ieyda







Thursday, November 28, 2013

kisah kahwin bestfren+sepupu

hai semua!! assalamualaikum...

hari ni.. intan nak cite lagi satu kesah....

perkahwinan kawan intan.. kawan time kecik2 dulu.. kawan yang berjanji utk memjadi sahabat utk selamanya... kawan yang xpernah hilang.. kenalkan, kawan baik saya, NoorShila..

(pengapit yang chanteq~)

2 Jun 2013.. hari bersejarah buatnya dan suaminya.. 

hari pernikahan 2 merpati sejoli.. seiring sejalan... seiras.. sama cantik sama tampan.... 

Alhamdulillah... lagi sekali, syaitan menangis.. kerana sebuah lagi masjid terbina (wahh.. mcm tok kadi) heheh.. tp betul... ok.. jom jelajah.... malam pernikahan mereka... 

berbaju biru laut.. berinai merah ditangan (wat petang tu jgak taw)


(haaa.. tok kadi wat lawak.. dua2 dok gelak.. aku jgak xpaham lawak tok... ) haduii...

hehehe.... pengantin lelaki nebes tu... kasi trill sket.. haahhahaha... rileks je muke.. hahaha... 






 aku terima nikah nya... ...










Alhamdulillah.. selamat.... 
amin... amin...  (ya Allah, bahagiakan lah sahabatku,)
amin Ya Rabb.. 







Ariff dan Shila, sah menjadi suami isteri.. 
Berbahagia selalu yea syg.. hehehe... 









~~~~~~~~~~  setel malam nikah  ~~~~~~~~~~~


kepak2 kabooom... kepak3 kabooom!!~ (bunyik kompang.. hehehe) 

dua tiga kucing belari
mana nak sama si kucing belang,
telah lama ku mencari,
akhir nya jumpa cik adik sayang...
~~ .. ~~
sy pun nampak kucing berlari,
tak kan sama si kucing belang,
telah lama ku menanti
Hati terpaut buat cik abg sorang..



Dear Shila...
thanks, sebab bg aku peluang untuk apit kau.. tq! tq! Tq.... Sekali lagi aku menghantar sahabat aku ke alam perkahwinan.. tahniah sayang...


selamat pengantin baru buat ariff n shila.. hehehe..



 the most sporting pengapit.... payah nk dapat ni.. hehehe.. org tertentu je leh diapit.. hehehe




Gwiyomi xbrape nak jadik.. hahaha.. tp ko tetap canteq weh shila.. hehehe..



kawan2 shila.. aku pun termasuk jgak. sebab kawan2 aku jgak.. hehehhe...

sporting - happenning - best!!~


haaaa.. .tu diaaa... kawan baik die... gatai nak menepung tawar.. hahaha.. 
percubaan yang baik... 

yeahh.. renjis2 dipilis..
ditaburi lah mawar..
hai beras kunyit ditabur...
disirami air mawar...

hehehe.. sukenyerr...

- ambik - berkat - pengantin -





Muahh3!! tahniah sayang.. semoga menjadi isteri yang mithali.. 
semoga bahagia, disayangi, dan sentiasa dihormati..  





Love - caring - connecting - between - us
          LOVE 


sayang - kamu - selalu - aku - mendoakan - kau - bahagia - disamping - org yang ko syg.. - termasuk aku - \\hahahahaha//


















sahabatmu, 
intan @ ieyda 

Friday, November 15, 2013

Kesilapan itu

Bismillah pembuka bicara..

Alhamdulillah..
aku mampu mengucapkannya.. begitu berat buat ku.. membuka bicara..

Alhamdulillah..
aku diberikan kekuatan untuk berbicara..

Alhamdulillah..
aku mula sedar.. sedar dari kesilapan itu.. silapnya aku tidak melihat kebaikan mereka..

Alhamdulillah.
Hati aku semakin pulih.. pulih dari penyakit hati yang kronik.. sebenarnya.. aku tak suka kan perasaan ini...
hati yang bercampur baur..sedih kerana ada pertelingkahan... hmm.. saya bukan macam ni.. saya bukan yang mudah putus asa.. kenapa aku jadi begini.. aku pun xtaw...

Sendiri Menyepi..Tenggelam dalam renungan
Ada apa aku seakan kujauh dari ketenangan
perlahan kucari, mengapa diriku hampa…                                
mungkin ada salah, mungkin ku tersesat,
mungkin dan mungkin lagi…
    ( sendiri menyepi )

 // MUNGKIN ini adalah cara yang terbaik utk mereka.. melangkah keluar dari hidup mereka mungkin lebih baik.. diwaktu itu, aku kehilangan diri aku.. mencari2 aku dalam kegelapan..[SEARCHING] = dan akhirnya FAILED!! again.. FAILED!! FAILED!! lastly, ERORR!! 


ARGHH!!!! ape nih??? aku buntu...gelap.. aku menangis sepuasnya.. dan akhirnya, Allah hadirkan seseorang.. mengingatkan semula kata2 aku.. mengembalikan semangat2 aku, memberi kekuatan yang pernah aku miliki dahulu.. aku kembali dijalan yg pernah aku lalui.. aku tersesat seketika... mungkin hukuman kerana terlalu leka mencari keduniaan.. salah aku kerana terlalu ambil mudah tentang semua itu..

Alhamdulillah..
Allah menunjukkan jalan yang benar.. Allah xpernah meninggalkan diri aku.. Allah sedang menguji aku.. kerana Dia menyayangi aku lebih..mungkin... aku kembali mengukirkan senyuman.. dan masih memperbaiki hubungan dengan mereka.. dan yang paling penting membaiki hubungan dengan Allah...

Alhamdulillah..
Allah menyedarkan aku.. mungkin, aku terlalu leka bergembira.. sehingga melupakan diriNya.. leka dengan dunia.. leka tentang kasih sayang...

Sahabat, andai ini adalah salahku, maafkan lah aku.. kerana aku turut memaafkanmu
Sahabat, andai ini adalah satu rencah utk hubungan kita, terimalah.. kerana aku juga belajar untuk menerima
sahabat, andai ini bla...blaaa..blaaa... panjang sangat nk ckp.. huhu.. kerana..bla..bla..bla.. jugak..


Bila ingat kembali janji persahabatan kita.... Tak kan mau berpisah karena ini....Pertengkaran kecil kemarin cukup jadi lembaran hikmah....Karena aku ingin tetap sahabatmuSemoga kita kekal menjadi sahabat..

Andai aku sudah tak dpt diterima, aku redha.. yang penting kita saling bermaafan..
mungkin Allah ada rencana yang lagi indah untukku..
In shaa Allah... sama2 lah kita doa... k..



kepada mereka, sahabatku, maaf sekali lagi.. kerana kesilapan itu..

just wanna be a positive person back!!, 
intan @ ieyda


Thursday, November 14, 2013

Maal Hijrah ~ tahun baru

Assalamualaikum..
Uish~ lama x bkak blog ni..hehe.. alhmdulillah..slmt menyambut maal hjrah.. smga kta sama2 n msing2 matang melangkah ke tahun baru..

banyak perkara yang aku lalui.. pergh... makin tua ni.... makin byk cubaan, dugaan... Astaghfirullah hal azim... Ya Allah.. sabarkan lahh hati ku ini...

tahun baru.. mesti byk azam yg terkumpul kan?? azam?? heheh.. jawapan cliche "nk tunaikan azam thun lepas" hehehe.. xper la.. same2 kite usaha k...

Dalam mengharungi arus masa ini.. (wah.. ayat...) aku kadang2 terkilan. kecik hati.. terasa hati.. sume ada.. tapi, xdak sape pun nk dengar.. xdak sape pun yang amik kisah.. benarlah kata kaunselor:-


"apabila kita bercakap, dan ketika itu tidak sapa pun mendengar, kita sedang belajar menghargai org"


tp rasanya aku ni baik org nye.. hahaha.. (tengok.... dok pikir rase baik.. kan da jdik macam2 hal.. ko pikir ko tu xdak buat masalah laa.. gitu??) hehehe.. layan kan aje ^^,

huhuuhuhu... aku manusia, yang kadang kala alpa dengan diri sendiri.. byk salah ku.. dihujung akhir tahun,
sekali lagi... aku menangis.. sepuas2 yang aku mahu... terlalu banyak masa yang ku buang... memikirkan perkara yang tak kan mungkin berlaku.. hanya mimpi yang manis.. kenangan yang manis, yang semakin jauh dari hidup ku.. aku alpa... kepada Allah.. alpa kepada tanggungjawab aku sbgai seorg ank..

Allah itu maha penyayang... Dia tak pernah merasakan aku keseorangan.. aku bersyukur dalam keadaan yang sangat down, Allah telah menghantar seorang yang sangat baik disisi ku... Alhamdulillah...

so, harapan aku kali ni, bergerak kedepan mengikut aturanNya.. In Shaa Allah.. ada jalannya.. aaaaaa..
hehehehe... dan aku perlukan masa... masa utk kembalikan diri aku dulu..
semoga aku sentiasa dalam keadaab yang bahagia..

Amin....


last words,
|| apabila kita mendapat penghargaan dari seseorang itu, hargainya.. jangan lah berpaling dengan orang lain yang sebenarnya xpernah menghargai diri kita.. sama2 lah kita berdoa agar sentiasa disisi org yang tersayang.. || 


seseorang yang masih mentah,
intan ieyda...  



Friday, August 23, 2013

Jadi spt awk

Hai blogers~ hehe.. lame xtaip lam blog ni...
Sejak akhir2 ni hati aku agak sensitip.. xtaw la knpe... haish.... asek nk nanges je... tp xpe la.. Allah kan ada..

Sy nk sgt jdik mcm awk KUAT SMGAT
Sy nk sgt jd mcm awk IGNORANCE
Sy nk sgt jdik mcm awk MUDAH BERKAWAN
Sy nk sgt jdik mcm awk DISAYANGI.. makcik2 ptjn syg..
Sy nk sgt jdik mcm awk WAT DERK je..
Sy nk sgt jdik mcm awk, HAPPY je...
Sy nk sgt jdik mcm awk, SENTISA TERSENYUM..

Awk hati kering..
Awk xdak feeling
Awk wat xtaw je klu ad org bahan awk..

Tp sy xkuat, sy lemah, hati lembik...sy cepat down.....
Mgkin terlalu bergantung pd mereka,
Mgkin telalu menyayangi mereka,
Dan mungkin jgak sanggup terluka demi mereka....
Segalanya penuh dgn kemungkinan yg benar..

Intn... ko dah knpe weh?? Adui lah....
Skrg ni, sy hny percya, setiap yg berlaku, ad hikmahnya..

'' intan, ko sabar bebyk taw.. jdikan hdup ini seperti air sungai.. yg sentiasa mengalir... yg dah lepas, biarkan ia... xdpt da kita melawan arus utk kepentingan kita sndiri...'' pesanan dri kawan saya... 

Dari hari berganti minggu, dr minggu berganti bulan... pikir punye pikir, betol die ckp... klu kta still dgil, mmg kita pentingkn diri sendiri...
Jadi, sy refresh kn semula diri... minda.. n biarkan ia berlalu...

Ini lah dikatakan, 'pengalaman mengajar kta lebih matang'... berhati2 dgn org sekeliling...

Juga peribahasa ini, xnak pisang berbuah 2 kali... (eh..betoi ke?~ haha..)

Jalani je ape yg ad kat depan.. dan ko kne ingat intan, lampu merah berhenti.. hahaha.. ~xdak kaitan~

Ya Allah, kau maha mendengar.. aku tahu, kau sntiasa mendengar rintihan ku...
Ya rabb, kau maha melihat.. andai semua yg berlaku ini adlah untnk balasan dosa2 ku, aku pasrah... tetapi andai ini hanyalah dugaan untuk aku, berikan aku kekuatan untuk aku tempuhinya.. aku redha Ya Allah..

Benar.. setiap yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi.. Alhamdulillah.. Allah  hantar awak.. awak yg sering memberi semangat kepada saya.. terima kasih kerana tak pernah tinggal kan saya..
dari hati saya sedih.. sampailah sy tersenyum sendiri.. || jiwa hoke~|| hehehehehe..
dan awak sentiasa disisi saya dari semangat saya zero (0) hingga lah skrg.. Alhamdulillah..
saya bangkit kerana Allah sygkn saya.. kerana keluarga yg sentiasa disisi dan kerana kehadiran awk...

terima kasih.. terima kasih untuk semuanya..
" jangan pernah tinggalkan aku " ~

hati yang sedang diubati, 
intan @ eiyda  

 











Tuesday, July 23, 2013

Surat buat Aleeya.

Assalamualaikum..,

Salam buat Aleeya, ank angkt ibu yg ibu rindui..
Semoga Aleeya sihat selalu.. sntiasa tersenyum, dan bhgia di samping PAPA dan MAMA tersayang..

Aleeya,
Jadilah ank yg baik.. selalu dgr nasihat org tua.. apa yg ditegah jgn buat.. itu adalah doa buat Aleeya.. dan kerana syurga dibwah tapak kaki org tua mu..

Aleeya,
Cepatlah membesar... ibu xsabar nk melihat kamu membesar..

Aleeya,
Jadilah ank yg rajin belajar... yg mempunyai cita2 yg tinggi dgn niat utk membantu mama..

Aleeya,
Jadilah ank yg bertanggungjawab, yg cerdik akalnya dan boleh menyelesaikn msalah....

Aleeya,
Jadilah ank yg cekal jiwanya..yg xpernah knal erti penat.. jgn sesekali menyerah kalah... kerana kamu adlah kekuatan kpd papa n mama..

Aleeya,
Tanamkn azam mu syg.. belajarlah serajin yg boleh krana dunia smakin pesat.. andai kamu dibwah mgkin kamu akan sesat..saingan sgt kuat di luar sana..

Aleeya,
Ibu mu ini sntiasa mendoakan kamu..agar sntiasa bhagia..

Pssstt~ aleeya,
Doakn ibu dpt jumpa ayah angkt kamu..
~hehe~

Salam rindu buat Aleeya,
Peluk cium dr ibu angkat mu...

Intan @ eiyda...

Friday, July 5, 2013

mencari kekuatan yg hilang.


dalam kesibukan aku hari2 buat keje jew kn.. terasa kelainan dalam diri ini.. hehe..
dari sape aku dapat, dari mana dtgnye rasa ini.. aku pun xpasti.. diri ini teraasa kosong.. amat kosong.. mungkin, terasa jauh dgn dirinya..

Aku jgak xpasti... makin dipendam.. makin sakit... ya allah... hambamu memohon... ringankanlah beban aku... beban yg lama aku simpan.. aku dah xtahan lagi menanggung sakit ini...

Andai benar ini adalah balasan utk aku, dan dugaan ini dapat menghapuskan dosa2 kecil ku.. aku pasrah... aku terima...
Ya Allah yg Rahman.. maha penyayang.. aku mohon padamu... agar kau sntiasa disisiku... kerana aku tidak kuat untuk tempuh seorg diri... smga kau memberi cintamu kepadaku.. walaupun hanya secebis...

Aku bukan siapa2 dimuka bumi ini..hanyalah seorg hamba yg mencari kebahagiaan... dan mgkin aku sudah kehilangan KEKUATAN aku yg dlu.. krna ia telah pergi.. pergi jauh dri aku...

Amin... amin Ya Allah... amin..ya rabb..

Bestie sy dah bersalin!!! nenong3~

uitt!!!! hehehe.. hai.. sape2 yg sudi baca blog saya..

malam ni..errmm da pagi.. (1.54 a.m - dd 6/7/2013) hokeyh.. saya xdpt nk tdo.. hehehe.. macam2 aku pikir..

hmm.. nk share je ngn korang.. ehehehe... maklum la kan.. da lama xbukak mende alah nih.. 

1st skali, nk den koba kn.. Nur Aqilah, bestie sy tu.. da selamat melahirkan ank.. perempuan.. 

" Nur Zara Aleeya binti Azmi" 

Alhamdulillah.. jadi ank yg baik yea syg.. jadi seperti mama awak.. selalu menyayangi ibu nya.. sama2 kita doa k... hehehe.. kiut kn.. nnt kite update lagi.. Qila pun benarkan aku amik ank die jdik ank angkat aku.. bguih laa.. sy sukaa~ 

tunggu kebenaran dri mama n papa die dulu.. hehehe.. baru la kite update byk2 gmbar nnt.. hek3~ 

[[ semoga Aleeya membesar dgn sihat.. jadi budak baik.. dengar cakap papa, dengar cakap mama.. okeh..]]

ibu angkat mu ini sentiasa mendoakan kesejahteraan untuk aleeya.. 


ikhlas sayang rindu.. peluk cium dari ibu, 

intan @ ieyda

p/s: cite lain kite conteng kat blog lain.. ahahahhaa... 

Sunday, May 19, 2013

kenduri kawen kawan kpd kawan

hai~ hui~ hei..
salam mesra,slam rindu.. hehe.. kpd pembace blog sy (mcm ad org bce je blog ko intan)... hehe..

meh sini meh, nk cerita.. hari smlm 19may, sy pegi hadiri knduri kawen kwan kpd kawan sy... khai n pina.. hehe... ohoho... uniq nye disini, diorg sanding dgn adik die skali..hehe.. so, 2 pelamin... alhmdulillah... kenyang.. hehe.. yg xtahan, si pengntin lelaki.. happy glew bile kwn baik die dtg.. hehe... suke ko kn...
da knyang ktorg pun pulang dgn snang hati.. hehe.. ad hadiah taw~ haha... slmt pngntin bru...

Wednesday, April 24, 2013

bersahabat itu indah


assalamualaikum... hai hui, hye!!~



saje duk rilex2, buat video teman baik saya.. dah lame x praktikkan.. hehehhe.. neves jgak nih..
tp alhamdulilah.. cantik jgak laa.. hehehe...
video nih, sy buat khas utk kawan saya.. die pun xtaw yg saye wat video nih.. hehehe.. maklum la.. bz.. hehehe...
so, sape2 yg sudi nk view, sile lah yea.. hak3~~

video



|| bersahabat itu indah, dan indahkan nya dengan mengharigai sahabat anda || sayangi sahabat anda..



kepada kawan baik saya,saya tau saya bukan yang terbaik, saya bukan kawan yg mampu memberikan apa2, cuma ada hati yg sentiasa mendoakan kamu, serta kamu kawan baik saya, kamu penting bagi saya, 
berbahagialah kamu sampai bila2.... 

salam sayang + rindu untuk kamu, 
intan @ ieyda





Monday, April 22, 2013

Psstt.. bestie sy preggy~

assalamualaikum..

Hai semua.. kepada pembaca2 blog.. yg ade membace kisah aku nih.. hohohoho..

nk habaq mai nih.. kawan baik aku.. yang kawen last year, ala, dak kiut2 tu... hehehe.. dah Pregnant!! Alhamdulillah... Murah rezeki pasangan suami isteri nih...

errrmmm.. actually, Qila da lame pregnant. tp malas nk gembar gembur kan cerita nih.. hehe.. dan sekarang, sume da tau.. so den pun dah berani menulis kisah beliau.. hahahaha...

|| menghormati privasi Qila dan mennghormati keputusan die..||

hehehe.. tahniah syg...
time nih... xtaw ag die preggy.. die baru balik dari Honeymoon.. 





Nur Aqilah.. hehehe... bakal menjadi umi... xsabarnyer!! aku lak yg beria.. hahaaha.. maklumla kawan kite ngandung.. pelik..hehehe.. selame ni tgk kakak ipar je yg pregnant.. masih xpercaya lagi.. ehehhe..
Sekarang ni, dah masuk 8 bulan plus plus... (saje buh ayat..xmo letak tambah) ... hehe.. dah xlama ag tuh..
semuanya berjalan dengan lancar sekarang...
tp biasa la kan, org ngandung nih... ade ngidam, ade muntah2 loya2...


dari situ. aku lebih menyayangi ibu aku sendiri... kesian wooo... tgk si Qila ni pun dah kesian, pikirlah, ibu akusampai 10 org.. walaweyh... macam ner tu... hehehhe.. namun, Alhamdulillah.. Allah kan ada... in shaa Allah, semuanya selamat...

back to my bestie story.. hehehe..
mule2 dapat taw, seronok nya... pastu, dok pikir, hmmm mesti perut qila besar.. n waw!~ subhanallah.. mmg besar... ni.... ce tgk.. ce tgk...

hehehehe.. besya kan... time ni dalam 6 blan ke tujuh blan kot.. hehehe.. ni time jah tunang... kami dtg majlis jijah... hehehe..   
tompang pelamin jap.. hahaaha~ ( ", )
|| we're best friend ||

haaaa... yg ni dah masuk 8bulan.. sorry la gmbar perut xnmpk.. hehehe... so, gmbar aku jgak yg interframe lam nih.. kik3~~ || saje tunjuk baju baru.. same kan bju kami.. || ~hahaha~

yg ni, saje dtg lawat die.. rindu.. heheh.. maklum la, dulu slalu bersama... dah terbiasa bersama (mcm lagu lak) hehehe..

so, masa saya menaip sekarang nih, dah nk masuk 9 bulan.. n sekarang ni, tgh mengitung hari.. untuk melahirkan seorang lagi hamba Allah di dunia ni.. In Shaa Allah.. sama2 kita doakan yea... doakan untuk kawan baik saya nih.. kawan yg saya sayang.... kawan yg selalu seiring bersama saya...







|| Ya Allah, Kau selamatkan lah kawan baikku ini, Nur Aqilah.. Pelihara lah dia Ya Allah.. Permudahkan segala urusannya. Selamatkan la dia, serta anaknya. Semoga anaknya menjadi ank yg baik dan soleh/solehah- In Shaa Allah - Aamiinn- ||




untuk Qila, 
aku intan, sentiasa mendoakan kau bahagia untuk selamanya.. Semoga kau n keluarga bahagia selalu..

TAHNIAH SKALI LAGI KEPADA KAWAN BAIK SY,
NUR AQILAH N SUAMI, AZMI... 


P/s: walaupun aku jauh, sungguhpun aku tidak kelihatan, kau tetap aku ingat. hehehehe.. 
(ape daa punyer ayt)

sahabat yang selalu mendoakan kau, 
intan @ eiyda


Thursday, April 18, 2013

Menerima hakikat bahagia

Bismillahhirrahmanirrahim..
Assalamualaikum.. mr blog.. malam ini aku rase betol2 lega... penantian kata2 telah terjawab... dan jawapan itu membuat kn aku sgt bahagia.. n gembira...
Terima kasih dgn jawapan yg cukup teratur dan menghormati diri ini... dan juga telus... sekurang2nye, die sayang kt saya.. sayang xbererti cinta.. kerana cinta amt menyakitkn...
Alhamdulillah... sekurang2 nya aku dpt lari dari sejarah sedeyh aku.. die dah menarik aku dan mencmpakkan aku ditempat yg cukup indah... ikatan persahabatan...
Dan kemudian baru lah aku tersedar, aku yg kene menggerakkan diri aku sndiri.. bkan die, bkn kwn2 aku... tp aku.. hanya aku yg harus kedepan...
Bermula tapak yg pertama bertatih, dan akhirnya berlari selaju yg mungkin... 
Alhamdulillah... dorongan ibu, aku kmbali memperbaiki hbgan aku dgn Allah... dan ini akan berterusan..sampai bila2.... pernah dgr lagu nurani-kristal x??


Lagu ni pun, kawan aku yang nyanyikan kt karoke aritu... (credit to zizah
) hoho... femes kau!~


Jangan menangis..NURANI
Jangan bersedih..NURANI
Pandanglah bintang
Pandanglah langit
Kita tak ubah debu jadinya

Jangan menyesal..NURANI
Jangan berdendam..NURANI
Apa dah tulis, Apa dah takdir
Kita tak mampu meronanya

Biarkan saja masa yang membongkar rahsia
Mengapakah kita bertemu dan berpisah
Sedang cinta kita
Bukan kita yang menyusun
Al-kisah sampai ke akhir cerita

Biarpun zahir berjauhan
Biarpun batin bersempadan
Kasih terhijau masih menyimpan
Cinta rapi di dalam. 

Dalam gilew maksud die.. hahahahaha~ terbaekkk!~ atleast dapat menyedarkan org2.... kan3!!~ ngehehehe~ 

bak kate org. "bila kita gembira, kita DENGAR lagu.. bila kita sedih, kita MEMAHAMI LIRIK lagu tersebut" hahahaha~ 


so, banyak lagu yang mempunyai maksud2 yg tersendiri... kan3~ same jgak macam aku sekarang... biarlah waktu yang menentukan... terus kehadapan... dan melangkah ke depan.. banyak lagi perkara yang belum setel.. 
So, Intan Rohaida, Wake up!!! bangunn!!~ keluarlah dari kenangan2 kau tu.. jgn hidup bersama kenangan lalu, tapi hiduplah bersama impian kamu.... life must go on... 

KARRNNN!!! 
huhuhu...... so, kepada org yg aku terminat n tersuke tu, bukan salah awk.. salah saya.. hahahaha... kene usaha lebih sikit lepas nih.. aduss.... hehehe...

yg penting happy je...


PeSaNaN UtK diE :

"jika kamu taknak sy terjatuh cinta terhadap dirimu, just please, jgn letakkan apa2 didepn sy yg boleh menyebabkan sy jatuh..." 
dan apabila sy terjatuh, bantulah sy bangun, hulurkan hatimu agar sy dapat teruskan hidup bersama mu~ ♥ -hamba Allah.


 

                                      yang sedang mencari kebahagiaan, 
intan @ eiyda.. 





Tuesday, March 19, 2013

Redha ibu, Redha Mu



Assalamualaikum….

Salam sejahtera, salam hormat dari saya~

(whoooaaaaa!!~ sila tepok tangan sekarang~) hehehe… perasan jew~~
Hehehe.. dah lama tak menconteng arang di blog nih.. hehehe.. sorry yea Mr. Blog.. saya teramatlah bz.. bz bodi.. kah3~

--so.. ape cer yea?? Hehe.. spatut nye sye la yg cer2~ hehe..

Pasal aku? Aku tetap sama.. masih duduk di kerusi yang sama.. masih berjalan di laluan yang sama.. Cuma.. hati sentiasa tertanya2…
Dimanakah jodohku? Siapakah dia? Bilakah dia akan hadir mengetuk pintu hatiku ini.. and happy ending.. wehee~ luv it!!~ <3 span="">:) :) :) :)

KarrPommMM!!!!~ Angan ku pecah.. bak belon.. hehehe.. kenapakah ia dipecahkan??? (T..T) srottt!~

Huhuhuhuh… ia harus dipecahkan kerana angan2 itu hanya angan2.. kita semua haruslah hidup di atas bumi yang nyata… sama seperti aku.. kembali kea lam yg nyata.. tiada lagi angan2 yg memusnahkan diri dan hati aku…
(“eda, bangun!! Teruskan perjalanan walaupun sakit!~) pengalaman mengajar kita..

Aku kembali… terasa keseorangan.. gelap~ (bukak lampu la woi!!~ nk jalan pun xnmpk!) hehehe.. 
||baru nk feel gelap td..sebokk!!||

Satu perkara yang menyedarkan aku, setiap yang berlaku ada hikmahnya..
Dulu pandai je ckp..” ala ko sabra la.. ade hikmah disebalik yg berlaku” ..(padahal, xpaham pun) dan sekarang aku mengalaminya… tp kita xboleh menunggu hikmah tu.. die dah mmg ada… itu pun, terpulang pada kita.. sedar atau tak sedar jew..

Begitu juga rezeki kita. Rezeki kita lain2 kawan.. kerana perangnai kita pun da berbagai bentuk..
Allah itu Maha Adil.. Aku bersyukur, kerana disepanjang kehidupan ku ini, xpernah terasa tersepit., malah dipermudahkan lagi perjalanan aku nih.. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah..
“Aku menaip berdasarkan pengalaman aku sendiri.. benar kata org… sebaik2 sedekah itu pada Ibu bapa kita.. In shaa Allah.. Allah memberi ganjaran yg sangat indah.. dan ini lah yg aku rasa sekarang.. kebahagiaan yg sukar diungkapkan.

Sungguhpun aku masih belum berjumpa dgn jodoh ku, tak bermakna aku kesunyian. Aku ad Allah.. CintaNya yang tak pernah melalaikan… hanya aku yang kadang kala lalai dan hanyut.. tapi Allah tetap ada.. Alhamdulillah..

Jodoh: “kenapa xdak lagi jodoh aku nih??
          ~|| jaga hubungan dgn Allah, perbetulkan cara kita dgn ibu bapa||
Jodoh: “dia dah tunang, berkahwin.. mudahnya dia mendapatkan jodoh..
          ~|| mungkin dapat mengelakkan dari membuat maksiat lebih banyak, dan
              Mengelakkan dari fitnah||~
Banyak yang kita xtaw.. kepada yang dah berjodoh, Alhamdulillah.. kepada yang belum berjodoh, mcm aku, say : Alhamdulillah… Allah masih ingin menjaga diri kita.. mungkin “jambatan aku sedikit panjang, berbanding yang lain”

Takpe.. aku berserah,, mungkin Allah suruh aku berbakti dulu dengan Ibuku.. So, aku jalankan tanggungjawab itu.. sedikit pun xterasa sakit.. kerana aku tahu, sewaktu aku kecil, ibuku lagi sakit.. aku tak mampu melakukan sehebat ibuku… aku hanya mampu mencuba membuatkan ibu ku bahagia, tersenyum, dan senang hati… itu lah ubat penawar yang paling mujarab utk penat lelah ibu ku dulu..


Kepada sesiapa yang bace, (mcm ade je kan.. hehe) hargai lah ibumu.. nmpak macam xder kaitan ngn jodoh kan? Hehehe.. ADA…
Jodoh, pertemuan, ajal, maut dan rezeki kita di tangan Allah.. Jangan pernah lupa..Redha ibu, redha Allah.. Murka ibu, murka Allah…

So, pucuk pangkal segala akar, disini, hargai lah seorang ibu yang membesarkan kita.. jangan mengeluh kalau bukan rezeki kita. Allah taw yang terbaik utk kita semua..
In Shaa Allah.. 

 Anak ibu, 
Intan @ eiyda





















Monday, March 4, 2013

Welcome to Taiwan

Hai.... assalamualaikum...

(baru dapat update cite melancong g Taiwan!!) hahahah...

Sekali lg aku pergi melancong.. kali ni, ke luar negara... that's great!! Haha...
09/11/2012 - 13/11/2012.Tarikh sejarah buat aku...
I'm going to taiwan! Yeehaa!!
Xpernah aku duga.. aku melangkah keluar dari Malaysia.. amazing!! 

Alhamdulillah.. aku diberi peluang untuk melihat negara org.. terima kasih Ya Allah.. terima kasih memberi kebahagiaan yg sgt bahagia..



Aku duk sebelah Mr.Chin.. heheh.. hensem~ hak3~~

Naik flight- pergh bosan nye! 4 jam duk dlam tu.. aduhai... yg mampu aku wat, minum, minum, minum..haha..then, toilet, toilet, toilet...

Setibanya di Taiwan, bestnye!! Sejuk!!







 SAYA DI AIRPOT TAIWAN..
                                                                        MY CUTE FRIENDS~
Hehe... first day, kami bermalam di hotel united.. waw!! Eksklusif!! Dari sini, dpt tgk 101 tower.. bgunan kebanggaan org Taiwan.. malam2 cntik pmandangan die...
 TENGOKK!! cantikk kaann!!!~ it amazing!!~
Hari kedua, selesai sarapan, kami dibwa ke 101 tower.. and once again, waw!! Haha..amazing!!! Cntik, besar, n barangnye jgak mahal..hehe.. xmampu saya... hehe... hanya mampu tangkap gmbar je... huhu...


Klik2 smile @ Taipei~~ di Taipei 101 tower!~ once again, WOWW!!!


Gambr saye di 101 Tower..
Taipei 101 Tower ni, memang menjadi kebanggaan org kt Taiwan..sbb kt situ je Tanah yg betol2 rata n sesuai wat pembangunan.. sbb, tmpt lain byk bukit bukau je...
syg nk kikis gunung2 tersebut.... ok! Done for 101 tower's story...

Kami jalan2... amik angin... then beralih tempat di Tamshui fisherman wharf... waw!! Got a big love!! Mesti ad sejarah die kt sini... maybe like romeo n juliet... kt sini tmpt kekasih kot.. sbb ad loceng cinta~ love bell... hehe..



 This is the big love... i love it!~ wehee~ <3 br="">
 
loceng jodoh.... try la bunyikkan.. hahaha... tp xbunyik ponn.. xdak pakwe kot. haha...
mebi tuk org yg berkasih je kot... nak bunyikkan kene ade couple die skali... 

with someone who i respect and i love~
 Mr. Charles n Miss Agness~




kenalkan... ini bf Taiwan saye,, heheh. 



Hari ke-3~ haa... sebelum ktorg beralih ke negari lain, kami berpeluang melihat muzeum. waw!! cantik bangunan die..


ini, dinamakan, muzeum er. ape eh??


hehe.. xper laa.. tp sgt cantik~

biru dan putih bangunan tu pun ada lambang tersendiri....
sungguh kreatif si arkitek~! saya kagum!!!


Lepas tegok-tengok sekeliling, kami beralih ke negeri lain.. haaa!~ ... yg unik disini.. setiap memasuki smpadan, mesti ad terowong.. byk~~ hehe...

salah satu terowong yang kitorang masuk.. panjangg~~ perjalanan memakan masa 1 jam lebih... ape leh buat, tido.. haahahaha...


kami bergerak ke shang-ri-La farm... byk rasenye nk amik gmbr, tp xdpt..sbb ujan...dan sangat SEJUKK~! Haha...













Hri ke-4,

shopping time!!! Hehe.... gile murah! Haha... leh nanges aku mcm ni... hehe... yg lg best, xmuat beg... hahaha... dari satu beg, jdik 2 beg.. terbaik wokk! Hehe...

Balik dari shopping kami singgah di Hotel Hot spring.. Tien Lai Hotspring~ heheh.. waww!~







 Grand Mosque @ Taipei... Alhamdulillah...
 

  Byk la tmpt2 yg aku jalan...dan byk abiskn masa dlam bas je..sbb nk pegi dr 1 tempt ketmpt yg lain, sgt jauh...

Yg pnting, aku dah berjaya..keluar dr Malaysia.. alhamdulillah... Allah bg aku peluang merasai kebahagiaan ini..B-)

gambar akhir nk pulang ke Malaysia... bukti.. dari 1 beg menjadik 2 beg.. sebelah tu semua buah tangan.. hahahaha~~ adeyh!~ (T_T)""




~ " dimana saja kita bercuti.. xkira didalam dan diluar negeri.. ucapkanlah Alhamdulillah. kerana diberi peluang untuk melihat negara org..:"
ok.. next destination!!~ heheheh..
 












Org yg slalu bahagia,
Intan-ieyda