About Me

My photo
"satu kehidupan itu mempunyai banyak corak, pelbagai bentuk,dam macam2 jenis" -itu lah hidup-

Sunday, July 10, 2016

BAHAGIA

Hari ini, 10/7/2016

satu perkara yang membahagiakan aku?? aku dapat semula orang2 yang aku sayang.. Aku grab semua..

Kelihatannya agak rakus, tapi aku dapat.. yesss... 

Sebelum ni, mereka pergi kerana dia.. namun setelah dia pergi, mereka hadir kembali..

Well, kisah aku belum berakhir.. ia baru bermula.. 

Selamat datang Intan.. selamat masuk ke dunia yang penuh onak duri.. yang penuh drama, dan penuh dengan kepura-puraan..

Nasihatkan diri aku sendiri, berhati2 dengan semua orang.. Tak semua suka melihat kita senang.. 
Namun tak semua juga suka melihat kita susah.. pandai pilih kawan yang betul ikhlas..

Teman?? Cukuplah.. 

Terasa dipermainkan.. andai benar jujur, rasa nya tidak terbentuk kasih sayang pengharapan.. 
Cuma terbina kasih sayang sahabat.. mungkin aku salah, mungkin dia salah..
Hanya Allah yang tahu.. biarlah.. perancangan Allah lagi hebat.. Aku pasrah..

Hari Raya... 

Alhamdulillah.. 27thun... masih menyambut raya.. dan mampu memberi kanak2 duit raya.. tak terduga, namun rezeki itu milik Allah.. Alhamdulillah... 

Raya- raya jugakkk...kerja masih terbayang,,, huhu.. nak tak nak, kene on kan mood kerja.. 

well nnt hupdate lagi.. kite lanjee gmbar raya kita sekeping yeaa... 









salam raya, salam ikhlas,

Intan@ieyda 2016


Surat buat Aleeya (2)

Assalamualaikum syg..

hai.. Alhamdulillah.. kamu semakin membersar.. dah setahun jew.. Alhamdulillah.. ibu dapat melihat aleeya membesar.. jarang berjumpa, namun, byk perkembangan yang ibu dgr dari umi awk.. 

keletah awk selalu buat ibu rindu nk jumpe,, ada sekali tu, awak anta voice note kat ibu.. gile cumil.. hehehe..atototo tiyapaakk.. hadui.. xtahan gelak..

semoga aleeya happy selalu k.. ibu kt sini, sentiasa doakan yang terbaik.. 
semoga membersar dengan baik, dan bijak... 

ingat! 
jgn melawan ckp umi n abi.. sayangi mereka k.. dgr cakap..

walaupun kita jarang jumpa, ibu harap, aleeya akan kenal ibu.. 

ibu selalu rindu kamu...

#muahh ciked

Ibu intan_ieyda2015

Salam 2016

Bismillahirrahmanirrahim..

hye semua.. hehehe.. lama gila xmuncul dlam blog nih

apa kabar?? Saya?? sentiasa sehat.. seperti yang dulu.. masih single

well, byk post pasal kawen kat FB jew...

nak kawen, tp calon xdak, dwet kt bank pun tinggal 10ringgit.. canne tuhh??

hope semua sihat..

Nak stat memblog semula...

well, nantikan aku dibatasan rindu.. cewwaahhh kau intan..

hehehehe.. just nak cite, Alhamdulillah, aku melangkah ketempat kerja yang lebih baik.. bkan lah yang dulu xbaik, yang sekarang lagi baikk bohh..

hehehe.. nnt2 aku p cari lagi bestt.. sabaq sat naaaa...

Well cukup sampia sini dulu.. tgh mood raya lagi nihh.. tp da masukk mood kerjaa...

tender besar tengah on going.. da macam dlm drama kan.. main tender2.. dulu xpaham sgt.. sekarang paham dahh.. dan sangat penat nak merealisasi kan TENDER tersebut,,

Apa2 pun Tan, ko rilexx, ko tenang... jangan terlalu fikir mendalam yea.. sabarr.. tabah.. Allah tengah mengira jumlah keikhlasan kita..

Semoga aku tabah..

Doakan yaaaa....

Insan yang semakin lemah,
Intan ieyda

Wednesday, March 12, 2014

Wedding Family Arrangement

Hai.. Haaa-chomm!! Alhamdulillah..

fuhh.. berhabuk blog sy.. hehehe..

Salam mesra untuk semua.. hai! hey! hye! huii~! uit!~

Pernah dengar kan?? Family arrangement?? haaa... byk dah cite2 muvie2 novel2 yang ditayangkan berkisarkan family arrangement..

hehehe.. semuanya cukup indah.. sangat indah. kite pun duk layan je kan.. yg paling top dulu..
hermm.. Vanilla Coklat.. wahh.. suwett sgt.. hehehee.. then, diorg upgrade sikit ceritanya..
Jodoh itu milik kita, yang kisahnyaa, dasarnya family arrangement, lain plak jadiknya.. Abgnye yg kawin.. haha.. then tetap famlily yang aturkan.. hak3..

lagi?? cite ni yang tengah meletop sekarang.. Projek Memikat Suami.. haaa.. yang totally family arrangement.. hehehe.. dan juga tetap bahagia..

||perghhh!! ko intan!! kemain lagi.. hahaha... novel popular listed.. muhahaha...||

oke la.. kite tak lari tajuk lagi kan?? Wedding Family arrangement..

bercinta selepas berkahwin.. xdisangkal lagi sangat2 bahagia, kerana kita hidup dibawah doa orang tua.. Alhamdulillah.. dan akan ada pergaduhan antara mereka.. kerana??
kerana itu lah proses penerimaan antara satu sama lain.. indah kan?

sebok cite pasal orang ko nih intan... ko bile nak kawen??
hahahaa.. aku? hurmm... da pernah gagal sekali.. sedihh wooo..
ok nanges.. huk3~ aduhai... tak tahu mana salah nya... tak tahu mane silapnya, cinta ku dipermainkan... kenapa?? aku xpernah curang.. (ok muntah japp) hehehehe..
hurm.. pikir punyer pikir... okeh.. determined!! FAMILY ARRANGEMENT!! hahahaha...

hurmm.. korang rase?? ahhahahaha.. penat laa.. duk cari2.. still xdak yg lekat.. kene mandi bunge nih..
ngeh3~ umur pun da meningkat.. wahh gituu... hahahaha

Amalan pun xcukup... nk kawen.. wet pun baru ade RM200 lam ASB gatai pikir pasal kawen.. apedaaa..
hahahahah.... Yang lagi best... TANGGUNGJAWAB ko pun xbuat.. acamner nk kawen???
debishh2!!~ tumbuk muke sendiri.. bangun la intan oi!! hahahahaha

so, biaq la ibu carikan.. hehehehe... lagi pun, aku yakin.. Jodoh itu pasti datang.. wahh!~ matang gile ko.. kah3~ (debish3!! tumbuk lagi)

kawen!!~ kawen!~ kawen... mungkin belum tiba masanya lagi aku berkahwin.. ehehehehhe... takut keciwa plaks.. tp da bersedia da nih... hahahaha.. (nmpk gatai disitu??) debish!! sakitnye!! sape pukul aku nih woii?!! hahahaha ||ok sakit jiwa - jgn kawan ngn aku weyh!|| ngeh3~!

kadang- kadang kecewa hadir dijiwa.. kenapa bukan dirinya untuk kita,, klu bukan, kenapa harus bertemu??
pernah kita pikir, dia adalah pilihan terbaik dari Allah untuk kita? Allah itu maha penyayang.. andai dapat yang baik Alhamdulillah.. andai dpt yang kurang sikit tu, xbermakna Allah tak sayang.. Allah memberi ujian bagi kat kita.. yang tu lagi Allah sayang.. Allah memberikan yang lebih baik dari yang sekarang...

bukan lah bermakna aku tidak mahu mencari, lebih baik serahkan pada Allah.. kita dah cuba yang terbaik... Jodoh itu rahsia Allah.. sehebat mana kita merancang, seutuh mana kita menunggu... kalau bukan untuk kita tetap bukan untuk kita... bersabarlah duhai hati..


yakinlah dengan Allah.. :) 
Semoga aku juga dipertemukan dengan seseorang yang boleh membuatkan aku tersenyum disampingnya, selalu disisinya, dan sentiasa bahagia didalam hatinya.. Aminnn... mudah2 an.. so, sekarang inih... 
ibu!! carikkan tuk Eda.. pliss!!hahahaha.. 
oke2.. serius.. ibu, doakan ankmu mendapat seorang yang boleh menjaga ankmu, sepertimana ibu menjaga eda.. amin.. hehehhee.. i loike~ ngeeeee... 

untuk awak... sy rindu kan awak.. sangat.. andai hubungan kita ini menjadi suami isteri, saya terima.. 
sy sentiasa mendoakan kita berdua bersatuuuu... (lagu forteen) hehehe.. 
aku dah usaha, so, masih berdoa dan akhirnya aku berserah kepadaNya... 

last word... ehem2!! psstt!! awak!! awak!! awak dengar getaran hati saya.. kita pasti berjumpa lagi.. 














seseorang yang ingin disanyangi,
intan @ ieyda

[||betol2 dah lari tajuk "family arrangement||] muhahahaha... doakan aku weyh korang2!! ngeeeee... ok bai...
thanks :)



da molek pengantin suap aku makan.. hehehe.. pasni kawen la tuhh..hhahahaha...

Sunday, February 9, 2014

Tercatat Sudah.....




Sudah kucatatkan
Kenangan kita bersama. Ku catatkan agar dapat kita melihat kembali, mengimbau kenangan detik-detik bersama.

Sudah kucatatkan
Kisah suka dan duka ku untuk kita tatap bersama supaya menginsafi apa yang kita lakukan bersama dan bukan meratapi kesakitan itu

Sudah kucatatkan
Kisahku buat sikecil membaca.. memahami kisah kita.. Biarlah kisah kita menjadi kenangan yang terindah

Sudah kucatatkan
Sifat mu, sikapmu dan siapa kamu dalam hidupku.. ya, kau lah sahabat yang sukar ditemui..
Ku kisahkan pada kadar yang ada supaya dia tahu siapa kamu dan siapa aku…

Supaya Si Kecil itu mengenali aku walaupun aku jauh nun disana.

Catatan kisahku disini kerana aku tak mampu mengingati setiap detik Kau & Aku. Biarlah kenangan ku berada disini. Andai ada kisah yang tercatat, kenanglah.. pahatlah didalam hati.. moga2 ia sentiasa segar diingatan kita…

Ya Allah, aku bersyukur, dipertemukan dengan dirinya..
Seandainya, aku tiada lagi disini, aku harap dia tidak menangis..
Bahagiakan lah dirinya seperti bahagianya dia sekarang walaupun tanpa diriku..

Aminn Ya Rabbal’alamin.. 
 









 Ikhlas buat dirimu,
Catatan terindah, 
intan @ ieyda



Friday, February 7, 2014

ISTIDRAJ

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum.. hai. aku kembali..

Kembali kepada diri aku yang dulu..
Kembali berbicara..

ISTIDRAJ...

pernah dengar?? penah tgok?? mesti pernah kan.. ade tajuk Samarinda.. ISTIDRAJ CINTA..
hehehe. tp bukan lah aku nak merungkaikan cerita yang kt TV3 tu...




Aku?? pun pernah dengar dan baca tentan perkara ini.. klu sebut pun da takut.. apa yang aku nak kongsikan.. golongan2 orang yang termasuk dalam istidraj..

simple.. ISTIDRAJ tu maksudnya,

|| Saya telah merujuk Kamus Al-Muhit karangan Al-Fairuz Abadi tentang asal perkataan "istidraj"ini. Pengarang kamus ini berkata:  
" Istadrajahu- membawa makna ia menipu dan ia merendah-rendahkannya". 
Jika dikata:" Istidrajullah al-abda"(Allah menIstidrajkan hambanya) membawa erti/makna setiap kali hambaNya (insan) membuat/ menambah/ membaharui kesalahan yang baru maka setiap kali itu juga Allah akan membuat/ menambah/ membaharui nikmatNya ke atas hambaNya itu dan setiap itu juga Allah membuatkan hambaNya itu lupa untuk memohon ampun atas dosa yang dilakukan terhadapnya dan setiap itu juga Allah akan mengambilnya sedikit demi sedikit(ansur-ansur) dan Allah tidak mengambilnya dengan cara yang mengejut! ||

||petikan dari blog muzakarah.blogspot||

disini, apa yang aku paham, istidraj ini adalah golongan orang2 yang diberi nikmat dengan alasan untuk memusnahkan mereka.. masih xpaham?

pada mulanya, Allah, menurunkan rezeki pada setiap hamba-Nya. ya.. rezeki yang kita perolehi itu, berbeza2.. ada yang dapat jodoh, ada yang dapat pangkat, ada juga yang dapat harta.. dan lain2 lagi..
mengikut usaha kita.
kita lihat, ada yang menipu pun dapat dilimpahi dgn kekayaan.. anak2 derhaka juga dilimpahi dengan kebahagiaan.. kenapa? istidraj.. kerana segala nikmat yang mereka perolehi itu, bakal menghancurkan diri mereka.. nak kata kita cemburu dengan kesenangan mereka??
bagi aku.. TIDAK.. aku bersyukur apa yang telah dikurniakan sekarang.. aku bahagia apa yang aku ada sekarang..
Cuma, aku kasihankan kepada mereka2 yang telah alpa.. mereka2 yang hidup didalam kesenangan yang memusnahkan diri mereka sendiri.. Nauzubilah..
kita terus lalai, dengan perkara2 yang sebegitu.. kita pikirkan, Allah memberikan segala nya, kerana mereka baik... mereka sudah silap.. juga telah permainkan kasih sayang Allah.. Astaghfirullah hal-azim...

Aku tak cakap semua org kaya itu, tergolong dari golongan Istidraj.. ada juga orang2 kaya yang mensyukuri apa yang mereka perolehi, dan diberikan wang itu kejalanNya.. dan nikmat2 itu diredhai Allah..

semakin rumit kan?? terpulang la.. setiap apa yang kita buat, semuanya mengikut niat kita...

pejam kan mata, selami hati, dimanakah kedudukan kita dibumi ini?? tanya pada diri... yang penting Allah masih menyayangi kita..

"Andai ada sesuatu yang terjadi, ingatlah.. bahawa Allah mendatangkan musibah kepada setiap hambaNya mengikut memampuan kita.. Allah menyayangi kita.. sentiasa ingin kita mengadu kepadaNya..

Subhanallah.. sungguh besar cintaMu Ya Allah..

Semoga aku tak tergolong dalam golongan ISIDRAJ..

Aminnn.. InsyaAllah...

















yang sedang mencari CintaMu, 
Intan @ ieyda



Tuesday, December 3, 2013

Pasrah Segalanya

Assalamualaikum.. hai semua..  kembali lagi saya dengan cerita kisah kehidupan saya..
lagu yang aku minat.. disaat2 aku putus asa.. semoga hati ku, diri ku , jiwaku, kuat.. untuk menempuh KEHIDUPAN yang berliku ini...

||Belajar Untuk Pasrah Segalanya||

Pernah hati ini terguris
Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerana tiada siapa yang sudi membela
Kutabahkan hatiku harungi hidup
Biarpun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di lautan sepi
Ditinggalkan mereka yang aku percayai

Namun ku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala padaMu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta
Kerana engkau MAha Mengetahui
SEgala apa yang terbuku di hati

Ya Allah tidakku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah kutemui
Mengakhiri segala yang telah aku mulai
Ya Allah engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabahku menghadapi dugaan
Agar tidakku berhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali menteri pagi
Setelah malamku berkalut benci


 Semoga aku dapat mendekati diriMu Ya Allah.. supaya hati aku tidak lagi sakit.. dihiris pedih... 



seseorang yang masih belajar menerima hakikat, 
intan @ ieyda